«Український зігафолк» – таку назву мала антифашистська виставка молодих українських художників, що 10 жовтня відкрилась у київській галереї Bereznitsky Project. Це проект, присвячений зростанню неонацизму і нової сакральності в нашому суспільстві — ледь не перше сміливе висловлювання на дану тему за останнє буремне півріччя.
Однак наразі про «Український зігафолк» вже говорять у минулому часі. 13 жовтня, саме напередодні Покрови, з ініціативи власника галерейного приміщення виставка була піддана цензурі і закрита. Наступного дня LIVA зустрілась із двома ідеологами проекту — художниками Андрієм Сігунцовим і Назаром Шешуряком, й поговорила з ними про чорнозем, «смерть ворогів» та кризу актуальності мистецтва.
– Якою була ключова ідея вашого проекту?
– Назар Шешуряк: Очевидно, що зараз в Україні дуже піднялася права тема. На рівні націоналістичних рухів, суспільних настроїв і на естетичному полі також. Що ми спробували зробити? Показати це, проговорити вголос. Концепція «зігафолку» – це про найочевидніші речі: про патріотизм, чорнозем, «поклик крові». Але вийшло так, що культурне середовище зреагувало на наш проект цензурою. Люди засоромилися дивитись у дзеркало.
– Вам назвали причину закриття виставки?
Андрій Сігунцов: Пізно ввечері 12 жовтня мені написав директор Bereznitsky Project. Він повідомив, що є проблеми, і виставку потрібно демонтувати, причому у найкоротші терміни. Річ у тім, що галерея орендує приміщення у одного підприємця, це була його ініціатива. Він нібито воював у зоні АТО і вкрай нервово зреагував на наші критичні посили. У нас були виставлені колажі з Гіркіним, Аваковим, Порошенком, Корчинським. Виставлявся образ убитого солдата, повістки з хуями, повішений догори дригом Бандера, розрита могила Шевченка і багато іншого. Вочевидь, це настільки вразило уяву ветерана АТО, що він пригрозився виловити кожного з нас (включно із галеристом) і відірвати нам яйця. Коротше кажучи, зарізати.
– Були претензії до конкретних робіт, чи до проекту загалом?
– Н.Ш.: Якраз найбільша проблема у тому, що толком претензій так і не прозвучало. Відбувся дуже мутний конфлікт. В підсумку полеміка із полощини правої ідеології і патріотизму перейшла у площину цензури і скандалів, котра за останні роки уже всім остоєбала. Я особисто хочу вести мову про «зігафолк», а не про закриття.
– Звідки народилась назва «зігафолк»?
– А.С.: Фолк — це те, що зростає із суспільних низів. Так само сталося із неонацизмом в Україні. Колись все починалося із напівзабороненої підліткової субкультури, але зараз вже досягло рівня мейнстріму. Наразі суспільство надає перевагу спробам закривати очі на це загрозливе явище.
Приміром, 14 жовтня у центрі Києва проходили масові ультраправі марші, але ніхто не бачить у цьому проблеми. Зіги, ксенофобські висловлювання, промови Фаріон про те, що «ціль кожного українця є спалити Москву» – всім байдуже. Невже не очевидно, що зацикленість на «Смерті ворогам» є контрпродуктивною?
Весь цей час мовчала і арт-спільнота. Я не пригадую, щоб хтось у культурному просторі намагався проговорити ці речі. Ми наважились. І що ви думаєте? Іще до відкриття виставки деякі представники арт-середовища засрали проект. «Такого не можна собі дозволяти!», «Це провокація від гебні!», «Ви — сепаратисти і агенти Путіна!», «Це інформпривід дя російських ЗМІ», – словом, ми вислухали весь набір стандартних звинувачень.
– А російські журналісти таки відвідали відкриття?
– А.С.: Так, крім київських журналістів був і кореспондент «ЭХО Москвы». Ще мають вийти рецензії на низці російських сайтів. Але я не бачу тут жодної проблеми.
– Н.Ш.: Мені взагалі смішно, коли починаються розмови, мовляв «давайте не робити картинку для російських ЗМІ». Очевидно, що російські ЗМІ самі собі роблять картинку. А найяскравіші кадри для їхніх телеканалів зробили сьогодні учасники смолоскипового маршу за УПА.
– Вам не здається символічним те, що виставка була закрита саме напередодні сакрального для націоналістів дня Покрови?
– А.С.: Такі збіги мають свій зміст. Це означає, що наші роботи живі, нервові, неоднозначні. І найголовніше — актуальні. У цьому й полягає сенс актуального мистецтва, на противагу якомусь формалізму салонних художників.
– У квітні в галереї М17 тусовка «жлоб-артівців» виставила «ватників» у клітках, і це отримало масу схвальних відгуків. Натомість вашу виставку тепер закрили. Які думки з цього приводу?
– А.С.: Це досить симптоматично. Культурні діячі у своїй масі — невігласи. Вони не розуміють, символів, знаків, вони готові приймати лише на «потішну» картинку і дурощі. Невігласи взагалі полюбляють дурощі. Посадити росіян в клітку — це принижує навіть не стільки представників російської меншини, скільки тих, хто сміється з цього. Але попри відверте розпалювання міжнаціональної ворожнечі ту виставу ніхто не заркивав!
Ви хочете сміятись, веселитись, дивитись на «ватників» у клітці? Такого не буде. Рано чи пізно доведеться відкрити очі і якось жити далі. Зрештою, Росія, якою б вона не була — це наш сусід. Вона не переміститься у астрал по бажанню українців, вона завжди буде тут, поруч. Нам доведеться вчитись заново уживатись з росіянами. Це лише питання часу.
– Н.Ш.: А я скажу коротко. Слово «жлоб» у назві «жлоб-арт» – це не про об'єкти їхніх виставок, а про самих авторів. Жлоби.
– Які ваші подальші дії?
– А.С.: Ми опублікували в інтернеті свою заяву з приводу акту цензури і зараз вона має розійтися пресою. Крім того, ми не відмовляємось від наміру провести серію заходів, які були заплановані у рамках проекту «Український зігафолк». Але тепер нам доведеться шукати нове приміщення для їх проведення.
– Чи мала місце якась солідарність від колег по цеху?
– А.С.: Мені не приходило жодного листа, жодного повідомлення від представників арт-спільноти, окрім близьких друзів з цього середовища. А від тих, на чию підтримку я очікував — жодного лайку, жодного репосту. Навпаки, дружно підлайкувтаи одне одного під постами, де писалося «поділом, одразу треба було закрити».
– На вашу думку, як довго протримається табу на тему неонацизму в Україні?
– А.С.: Безумовно, інтелектуальна розмова на тему правого радикалізму має бути продовжена. Якщо не з нашими художниками й критиками, тоді із зарубіжними — російськими, польськими, чеськими. З тими людьми, хто розуміє проблему, а не скаче у футболці з тризубом.
– Н.Ш.: Практично усе арт-комьюніті було на Майдані, кричало разом з іншими «Смерть ворогам», тому я не дивуюсь нинішній реакції. Певна річ, зараз ситуація зовсім кепська, і буде ще гірше. Я вважаю, що на сцені мають з'явитись нові люди, готові говорити відверто і осмислено.
Спілкувався Андрій Мовчан
Читайте за темою:
Андрій Мовчан Жовто-синя стрічка для солдата-пішака
Роман Скиба Привіт аватарам!
Станіслав Сілантьєв. «Цензура, як бачите, нікуди не зникала»
Андрій Мовчан. Виставка расового мистецтва
Анатолий Ульянов. «Мода на левое искусство – следствие кризиса»
Дмитрий Мануильский. Украина: легитимация фашистского дискурса
Андрей Манчук. Логика безумия
Артем Кирпиченок. Харьков: символизм вандализма
Максім Гарэцкі Русский
-
Економіка
Уолл-стрит рассчитывает на прибыли от войны
Илай Клифтон Спрос растет>> -
Антифашизм
Комплекс Бандеры. Фашисты: история, функции, сети
Junge Welt Против ревизионизма>> -
Історія
«Красная скала». Камни истории и флаги войны
Андрій Манчук Создатели конфликта>> -
Пряма мова
«Пропаганда строится на двоемыслии»
Белла Рапопорт Феминизм слева>>